Hiba a recruitment kudarcát a HR nyakába varrni
Nem véletlen, hogy a HR stratégiák fókuszában a keresés-kiválasztás priorizált helyét egyre inkább a MEGTARTÁS veszi át, hiszen a BDO Magyarország és a Blooment Alapítvány közelmúltban végzett kutatási eredményei is arra mutatnak rá, hogy:
- A cégek 26 százalékánál a fluktuáció mértéke
meghaladja a 10 %-t (és ezt sok esetben az adott szervezettől való menekülés generálja és nem egy másik szervezet vonzósága;
- A vállalkozások 77%-nak több mint 2 hónapra van
szüksége egy megüresedett munkakör betöltésére. 64%-uk 2-3 hónapos, 12%-uk 3-6
hónapos, míg 5%-uk fél évnél is hosszabb átlagos időt jelölt meg a
munkaerő-pótláshoz szükséges időnek (és ebben nincsenek benne az igénylés,
illetve az igénylés engedélyezésének folyamatai…) ;
- A frissen kiválasztott munkatársak 24%-a azonban
(minden negyedik új belépő!), rövid időn belül elhagyja a cégeket, mert
nem válik be (hiszen sokszor rossz kompromisszumot kénytelenek kötni
a munkaerőt igénylők a munkaerőért vívott harc során), vagy talál a maga számára vonzóbb
munkahelyet (így a megtalálásukba, alkalmazásukba befektetett költség és
energia sohasem térül meg!);
- A cégek 38%-a szerint legalább 3-6 hónapra,
további 9%-uk szerint több mint fél évre van szükség ahhoz, hogy a betanított
munkatárs teljes hatékonysággal dolgozzon (azaz a betanítás-orientáció többé
ne igényelje más munkatársak extra hozzájárulását tapasztalatátadás vagy
helyettesítések formájában. Másképp fogalmazva: ha a betanítás-orientáció
elmarad, borítékolható az új munkatárs távozása);
- Így már nem csoda, hogy a szervezetek 35%-ánál egy munkavállaló pótlása 1 millió forintnál jóval magasabb összeget emészt fel (közvetlen és közvetett hirdetési költségek, a keresés-kiválasztásra fordított munkaóra költségek, a beléptetési költségek, a betanításra-orientációra költött munkaóra költségek, stb. okán)
Mindezek fényében a HR-re mutogatni a magas fluktuáció, az egyre növekvő toborzási költségek vagy a romló beválási mutatók miatt szűklátókörűségre vagy még rosszabb esetben felelősséghárításra utal, de mindenképpen hiba. Pedig a MEGTARTÁS, azaz a profi belső-külső kommunikáció (munkáltatói márkaépítés), következetes belépő orientáció (mentorálás), a cross-training, az ösztönző motiválás, a „leader” vagy „coaching” típusú vezetés, valamint a tudatos és tervezett személyzetfejlesztés mind-mind olyan hangsúlyos humán elem, amely a mindennapi munkavégzés során is (nem csak stratégiai szlogenek szintjén) prioritást kell, hogy élvezzen.
És ez jórészt vezetői hozzáállás, illetve vezetői felelősség, kötelezettség és következetesség kérdése, mert ezek nélkül a toborzás-kiválasztásra fordított egyre növekvő ráfordítás csak ablakon kidobott pénz…