A vezetés-elmélet (egyik) antihőse
Kevés az
ellentmondásosabb megítélésű csúcsmenedzser, mint a VW Bogarat is megalkotó
Ferdinand Porsche unokája, Ferdinad Piëch. 1993 és 2002 között volt a
Volkswagen-konszern első embere, majd 2015-ig a felügyelőbizottságának elnöke.
A zseniális mérnöknek az autós világ olyan vívmányokat köszönhet, mint az Audi Quattro összkerékhajtás (illetve az Audi prémiummárkává válása), a Passat megalapozta TDI kultusz, a La Mans győztes Porsche 917-es versenyautó, a Mercedes öthengeres dízele, a világ leggyorsabb utcai szériaautója (Bugatti Veyron), valamint a Bentley, a Ducati és a Lamborghini reneszánsza, arról már nem is beszélve, hogy irányítása alatt előzte meg a ’népautó’ a Toyotát, és vált a világ legnagyobb autógyártójává.
Ugyanakkor a kollégái által csak kedvesen Bulldog becenéven emlegetett menedzser Piëch napi rutinjához tartozott a megalomán vízióalkotás, a megfélemlítés, a verbális erőszak, az ellentmondást nem tűrő keményvonalas, kifejezetten autokrata, sőt diktatórikus vezetői magatartás (üzletviteli és konfliktuskezelési mottója a „győzelem vagy halál” volt…).
Visszavonulása után – állítólag – sokkal jobb lett a vállalati légkör, csökkent a pszichológiai nyomás, viszont elmaradtak az eredmények: 2025-ben a Volkswagen AG több európai gyárának bezárását, 35 ezer munkahely megszüntetését, több ezer vezető bónuszának megvágását és mintegy 120 ezer dolgozó bérének 10%-kal történő csökkentését fontolgatja.