Vállalati öregdiákok - céges alumnik
Persze nem véletlen, hogy az ’alumni’ kifejezés meghódította a munka világát is, hiszen a mai megfelelő-munkaerő-hiányos gazdasági környezetben,
- amikoris a pandémia „jótékony elfedő” hatásától megszabadulván, az emberi erőforrás hiánya hatványozottan jelent meg újból a munkaerőpiacon;
- valamint egy-egy munkavállaló (pláne ha ő a munkaerő-piaci generációváltást okozó Y vagy Z generáció tagja) már messze nem évtizedekre szóló elköteleződéssel kalkulál egy munkáltató felé;
- sőt mit több már a munkaviszony helyett is inkább atipikus munkavégzési formákban (időszakos vagy határozott idejű megbízási szerződésben, katás foglalkoztatásban, gig economy platform megbízásban) gondolkodik
Nemzetközi szinten, a multi-kulti világban azonban már számos vállalat, szervezet, intézmény felismerte az alumni közösségekben rejlő humán erő(forrás)t, és hogy a távozók durcás semmibevétele helyett bizony ápolni érdemes, és nem kevés pénzt költeni a cégismereten, a közös szakmai élményeken, bizalmi viszonyokon alapuló volt kollegiális kapcsolati háló kiépítésre, életben tartására, mi több célirányos működtetésére, hiszen
- a jó szájízzel távozó kollégák felbecsülhetetlen céges márkaépítési értéket képviselhetnek a munkaerő-piacon, a nem-negatív, sőt gyakran kifejezetten pozitív megnyilatkozásaik okán;
- az 'alumnik', illetve a kiépült kapcsolatrendszerük, az ajánlásaik révén kiváló toborzási pool-t, és ez által új (atipikus) megoldást jelent(het)nek a vállalati recruitment számára;
- annál is inkább, mert az ’alumnik’ maguk is potenciális jelöltként jöhetnek számításba egy-egy a későbbiekben megnyíló pozíció esetén. Egy teljesen új belépő munkatársnál – pláne zöldfülű pályakezdőnél – jóval olcsóbb, illetve hatékonyabb egy-egy korábban ott dolgozó és visszatérő (visszacsábított) kollega újbóli alkalmazása, persze leginkább a betanítása, a közösségbe illesztése, teljes integrációja tekintetében;
- ráadásul a „világlátott” (más vállalatoknál tapasztalatokat szerzett) exkollega friss és igen hasznos munkaerő-piaci benchmarkokat (például a bérekre vonatkozóan…), munkavégzési, munkáltatási tapasztalásokat és ismereteket, valamint akár üzleti best practise-eket hozhat be a vállalat vérkeringésébe;
- sőt mi több a tényleges „öregdiákok” (a már nyugdíjba vonult kollégák) is hatékonyan segíthetik az onboarding folyamatokat, példának okáért mentorként, az új belépők vagy a más munkakörbe helyezett munkatársak integrálódását;
A Harvard Business School 15 év amerikai befektetéseit vizsgáló kutatása szerint, a befektetők előszeretettel fektettek olyan cégekbe, amelyhez valamilyen alumni kötődésük volt, és ráadásul ezek a befektetések 8%-kal jobban is teljesítettek!