OKJ nem vész el, csak átalakul
Megfelelő oktatás nélkül, NINCS MEGFELELŐ MUNKAERŐ!
Megfelelő munkaerő nélkül, NINCS MAGAS PRODUKTIVITÁS!
Magas produktivitás nélkül, pedig, NINCS VERSENYKÉPES BÉR!
Versenyképes bér nélkül, NINCS MEGFELELŐ MUNKAERŐ!
Mindezek ellenére a hazai oktatási/képzési/szakképzési rendszerünk nem igazán tud átlépni saját árnyékán és megfelelni a munkaerő-piac hosszabb távú követelményeinek: még mindig csak a jelenlegi, a nem-túl-kvalifikált munkaerőt célzó vállalati igényeket igyekszik – jól-rosszul – kielégíteni és a gyakorlatban nyoma sincs a nem-rutin munkák elvégzésére, a jövő munkaköri elvárásaira való felkészítésre történő fókuszáthelyezésnek (paradigmaváltásnak).
Viszont a 2020/2021-es tanévtől átalakul a magyar szakképzési rendszer, amely akár egy előremutató, a probléma megoldása felé történő kezdeményezés első komoly lépése is lehet.
Talán a leglátványosabb változás, hogy a választható szakmák száma 2020. szeptember 1-jétől, jelentősen csökkenni fog. A korábbi Országos Képzési Jegyzékben (OKJ) több mint 770 képzés szerepelt, ami az uniós átlag többszöröse. A legkülönfélébb szakmamegjelölések sok párhuzamosságot és átfedést tartalmaznak, amelyek egy része már rég nem illeszkedik a vállalkozások által definiált munkakörökhöz (beszédes, hogy míg a német képzési jegyzék csak egy asztalos képesítést tartalmaz, addig a magyar OKJ hármat is: asztalost, műbútorasztalost és asztalosipari szerelőt). Az új szakmajegyzékben, amely a korábbi racionalizáltabb, átláthatóbb, piackomfortabb változata, már csak 174 alapszakma szerepel (.a külön művészeti képzésekkel együtt 196). A friss listán több szakmát elhagytak (biztosítási tanácsadó, ingatlanközvetítő, mérlegképes könyvelő, lakberendező), illetve összevontak/átneveztek (a műkörmös-pedikűrös neve kéz- és lábápoló lett, a pincér pedig vendégtéri szakember, illetve a gépjármű-mechatronikai technikus lett a korábbi autóelektronikai műszerészből, autószerelőből és autótechnikusból; a bérügyintézés és a társadalmobiztosítási ügyintézés, pedig, vállalkozási ügyviteli ügyintézőként tanulható), és megjelentek újak is (például az informatikus technikus, élelmiszeripari gépkezelő, illetve sörgyártó), sőt a digitalizáció jegyében az új szakmajegyzék azt is tartalmazza, hogy az egyes alapszakmák milyen digitális kompetenciaszintbe tartoznak.
A másik igen fontos változás, hogy ezeket az érettségire épülő alapszakmákat (szakképzéseket) csak
- ötéves (2 év alapozó közéleti és ágazati + 3 éves duális) képzés végén érettségit és technikusi szintű szakképesítést nyújtó technikumban (a jelenlegi szakgimnáziumokban), amely végzettség a mérnökség felé vezető út előszobája kíván lenni;
- hároméves (1 év alapozó közéleti és ágazati + 2 éves duális) képzés végén szakképesítést nyújtó szakképző iskolában (a jelenlegi szakközépiskolában);
- valamint felnőttoktatásban lehet majd megszerezni, de az itt megszerzett képesítést nem fogják szakképesítésnek hívni, és nem is lesz része az állam által elismert szakképesítések jegyzékének. Azonban ezeknek is standardizált követelményei lesznek, amelyeket egy szabályozott eljárásban el kell ismertetni.
A friss képzési lista az alapképzéseken kívül 76 rész-szakképesítést (például: vágóhídi munkás, gipszkarton szerelő, mezőgazdasági munkás, dajka, cukrászsegéd, pénztáros) is
tartalmaz, egyébként, melyeket kizárólag iskolarendszeren kívül, tanfolyami formában, műhelyiskolákban vagy adott esetben felnőttképzési programokon lehet majd megszerezni, mintegy 100-720 óra képzési idő alatt.
Az új listán fel nem sorolt egyéb részszaképesítéseket, már megszerzett szakképesítések kiegészítéseit, specializációit vagy teljesen új szakágakat, szakirányokat, melyek eddig sem voltak iskolarendszerben tanulhatók, nagyrészt nem érintik a változások: ezek eddig sem voltak és ezután sem lesznek iskolarendszerben oktathatóak. Azonban, ahogy eddig, elsajátításukra a felnőttképzésben továbbra is lesz lehetőség (vállalati „belső” képzéseken vagy piaci alapon, fizetős, nem iskolarendszerű oktatásokon), de a vizsgákat csak független, akkreditált vizsgaközpontokban lehet majd letenni.
Ezek után nincs más hátra, mint
"Élj úgy, mintha ma lenne az utolsó napod. Viszont ezen a napon tanulj úgy, mintha örökké élnél"