A HR kiszolgálási arány: azaz hányan is szolgálunk és szolgáltatunk?
2020. júl. 31. 10:24
A HR kiszolgálási arány minden szervezet életében
központi kérdés – akár beszélnek róla, akár nem, akár terveznek vele, akár nem.
Ez ugyanis (vagyis hogy egy adott szervezetnél hány HR-es munkatársra van szükség az elvárt
HR tevékenységek és szolgáltatások ellátásához) alapjaiban határozza meg a HR strukturális (feladat-, hatás-, felelősségi-kör) hatékonyságát: költségalapú eredményességét és sikerességét.
- kit tekintünk „háeresnek” (aki a HR osztályon dolgozik vagy, aki HR tevékenységet végez?);
- mit tekintünk HR tevékenységnek (a HR-hez szerveződnek-e olyan szakterületek, mint az employer branding, az EHS, a munkaszerződések elkészítése, a bérszámfejtés, a KSZ menedzselése, a belső rendezvény-szervezés, a bér- és létszámkontrolling vagy más szervezeti egységek végzik el ezeket a feladatokat?);
- beleszámítjuk-e a kiszolgálási arányba a kiszervezett HR funkciókat (bérszámfejtés, toborzás-kiválasztás, cafeteria-adminisztráció, stb.) amelyeknek belső létszám vonatkozása nincs ugyan, de költségvonzata - bár nem HR vagy bérsoron - annál inkább van!?;
- headcountban (fő) vagy munkaórára vetítve például FTE-ben próbáljuk meghatározni a HR létszámát?;
néhány következtetés azért egyértelműen levonható (legalábbis a SmartScale amerikai (USA) vállalatok vonatkozó gyakorlatai alapján):
- A HR kiszolgálási-arány trendje az évek múlásával egyértelműen csökkenő. Ahogy a HR adminisztratív funkcióból egyre inkább meghatározó belső szolgáltató és egyre inkább stratégiai funkcióvá válik, egyszerűen több (és jobban, magasabb szinten képzett) HR-es szakemberre van szükségük a szervezeteknek, de így egy-egy HR-es egyre kevesebb munkavállalót tud csak ellátni/kiszolgálni - bár azt magasabb szakmai színvonalon teszi.
- A HR kiszolgálási-arány a cégmérettel nem egyenes arányban emelkedik. A szervezet létszámalapú növekedésével a HR létszáma is nő természetesen, de emelkedik a kiszolgálási-arány is, vagyis minél nagyobb egy cég annál hatékonyabban, magasabb kiszolgálási aránnyal képes a HR megbirkózni a feladataival, azaz több munkavállalót tud egy-egy háeres ellátni/kiszolgálni.
Azok
számára pedig, akik sokkal egyértelműbb segítséget szeretnének kapni, hogy bizonyos
szervezeti/cég létszám esetén nagyjából mekkora HR (lét)számmal lehet kalkulálni
(nem elfelejtve, hogy az adott cég specialitásaiból adódóan komoly szórás
adódhat), íme egy kis számszaki útmutató: