Ha nincs írás, nincs meló sem
A harmadik legfontosabb filmes elismerésnek számító (a televíziós produkciók Oscar-jának tartott) Emmy-díj 75. díjátadó, eredetileg szeptember 18-ra tervezett, ceremóniáját elhalasztották a jövő év elejére, mert
- a több mint 11 ezeres amerikai forgatókönyvírók szakszervezete (WGA)
- és a 160 ezer tagot számláló – főként nem a sztárokat, hanem inkább a „névtelen” szinkronszínészeket, táncosokat, DJ-ket, statisztákat, tömegjelenetek szereplőit, vagyis a dolgozó előadóművészeket képviselő – színész-szakszervezet (SAG-AFTRA)
2023. májusa óta tartó, az amerikai filmgyártás modern korának egyik legnagyobb (2017-ben volt egy 100 napos), a streaming és a mesterséges intelligencia térnyerése – pontosabban a változást nem követő foglalkoztatási rugalmatlanság – miatt kirobbant sztrájkja miatt.
Tudniillik, az (forgatókönyv)írók - és a színészek is - nem munkaszerződéses, főállású munkavállalóként, hanem feladat (projekt) alapú megbízás szerint dolgoznak. Ha elnyernek egy megbízást egy filmhez vagy sorozathoz, akkor annak a produkciónak az idejére gyakorlatilag biztosított az anyagi egzisztenciájuk. Két megbízás között pedig, az adott film vagy sorozat újra el- és leadásaiból, DVD-kiadásaiból, tévés ismétléseiből, külföldi csatornák le- és újra-játszásaiból származó részesedéséből kapnak némi jövedelmet. Namármost a sztrájk-kiváltó probléma abból adódik, hogy míg korábban a tévére gyártott sorozatok nagyjából 20 részesek voltak, tehát nagyjából egy fél évre "fix állást" jelentettek, addig a piacon egyre erőteljesebben jelenlévő streamingszolgáltatók inkább csak 8-10-12 részt rendelnek be úgy, hogy két évad között akár évek is eltelhetnek, jóval alacsonyabb részesedés-, illetve jutalékalappal, ráadásul egyre gyakrabban „olcsó” mesterséges intelligenciával elvégeztetve az eredendően írói intellektuális és kreatív munka jelentős részét…
Az ilyen hosszú munkabeszüntetés erejét pedig az adja, hogy gyakorlatilag teljesen letörheti Hollywood és az amerikai sorozatipar szárnyalását:
- az esti talk-show-k az első gyors áldozatok (hihetetlen nem, de azokat is megírja valaki!);
- a mozifilmeket ugyan kevésbé érinti közvetlenül, mert azok valószínűleg már hónapokkal, akár évekkel ezelőtt elkészült forgatókönyvek alapján készülnek;
- viszont a tévés szappanoperák nagyjából egy hónap alatt használják el a már kész forgatókönyveket, és a streaming sorozatok is előbb-utóbb (1-2 hónap alatt), de mindenképpen megsínylik a munkabeszüntetést, kivéve persze ha külföldről jövő, például távol-keleti, vagy skandináv tartalmaik vannak, vagy szereznek be ilyeneket villámgyorsan
Na ezért, hogy megmaradjon a forgatókönyvírók ereje, vállalnak a színészek is szolidaritást az írókkal a sztrájkban, mert így, ha lenne is forgatókönyv - valahonnan, valahogyan - nem lesz aki eljátsza azokat...
Az igazi vesztesek azonban a film- és sorozatipar köré kiépült szolgáltatói szektor, a mosodák, a személy- és teherszállítás, a díszletépítés, a közterület-, stúdió és bérbeadás, a szépségipar, az őrzés-védés, stb. dolgozói lesznek (beleértve honfitárs filmeseinket is olyannyira, hogy még a magyar GDP-re is hatással lehet az amerikai sztrájk miatt kialakuló munka-nélküliség), akiknek a munkabeszüntetés alatt se melójuk, se szakszervezetük nincs...