Empowerment
Hiroshi Mikitani 1997-ben alapította meg Rakuten-t - az Amazon és az eBay után - a világ harmadik legnagyobb e-kereskedelmi platformját. A cég jelenleg a 19. helyen áll a Forbes leginnovatívabb cégeinek listáján. Pár éve Mikitani egyik nyilatkozatát annyira felkapták, hogy azóta cégvezetők ezreinek falán lóg bekeretezve:
„A felhatalmazás (empowerment) nem jelentheti azt, hogy hagyjuk, hogy mindenki azt csinál, amit akar. A Rakutennél a káosz elkerülésének egyik útját abban látjuk, hogy szigorúan használjuk a különböző teljesítmény mutatókat. Mindent mérünk, tudjuk, hogy mennyi időbe telhet egy projekt befejezése. Tudjuk, hogy hány mérnök kell ahhoz, hogy végrehajtsunk egy változtatást a rendszerben. Még azt is tudjuk, hogy mennyi idő kell egy alkalmazottnak ahhoz, hogy a lobbiból elérjen a cég 12. emeleti tárgyalótermébe. Hogy a felhatalmazott alkalmazottak a feladatra koncentráljanak világos és konkrét célokat tűzünk ki eléjük.”
Mindez saját értelmezésű szabad fordításban:
EMPOWERMENT = BIZALOM + FELHATALMAZÁS + FELELŐSSÉGVÁLLALÁS