A recruitment/casting "bakijának" levét Oscar issza meg
A 13 Oscar-díjra jelölt, spanyolnylevű zenés krimi-vígjáték,
az ’Emilia Pérez’ címszereplője, Karla Sofía Gascón akár a mennybe is mehetett
volna a filmtörténelem első transznemű Oscar-jelöltjeként, netán nyerteseként,
de – utólagos bocsánat kérése, és magyarázkodása ide vagy oda – nem fog menni, az
már biztos.
A francia Jacques Audiard rendezte film mögött álló Netflix is kihátrált a 2024-es cannes-i fesztiválon megosztott legjobb női alakítás díjával elismert Gascón mögül, nevét és képét eltávolították a minden idők legtöbb jelölést kapott, nem angol nyelvű film Oscar-kampányának hivatalos marketing-anyagairól, nehogy a színésznő személye negatívan befolyásolja a mozi többi kategóriában meglévő esélyeit.
Nyilván nem a Netflix tehet arról, hogy a spanyol színésznőnek milyen rasszista, kirekesztő, homofób, szélsőségesen iszlámellenes kommentjei és tweetjei voltak hosszú éveken át, még évekkel azelőtt, hogy nevét felkapta volna a világhír és bulvársajtó. De a vezető streaming-szolgáltató bakizott a toborzás-kiválasztási (casting) folyamata során, ugyanis ma már nem csak szokás, hanem bevett gyakorlat is (a tipikus munkaerő-piachoz hasonlóan), hogy egy-egy jelentős projekt megkezdése, illetve munkakör betöltése előtt utánanéznek az esélyes pályázók múltjának, beleértve az online tartalmakat is, csökkentendő a beválási kockázatokat. Úgy tűnik Karla Sofía Gascón esetén ez nem történt meg, ami azért is kellemetlen a Netflix számára, mert a színésznő számos olyan értékkel ment szembe – kvázi önpusztító módon egy keményen kirekesztett kisebbség tagjaként –, amely értékek mellett a streaming-óriás egyébként lelkesen kiáll…